Borgarskolan

Jag gick på handelslinjen. Förut över handels fanns även teknisk och hushållslinjen. Året är 1957 och jag är 14år. Det var katederundervisning, lärarna var stränga och man gick varje dag i skolan mellan 8-16. Lördagar gick vi endast

till klockan 12. Varje klassföreståndare hade en röd läderinbunden anteckningsbok

till att skriva in anmärkningar. 3 anmärkningar resulterade i lapp hem till föräldrarna.

Jag fick många lappar med mig hem. Mamma som förstod att jag var ett livligt barn

skrev på. Det var ungefär som när vi spelade fotboll, 3 hörnor förvandlades till en

straff. Efter att ha fått ett antal lappar, resulterade detta i att man fick B i ordning.

På denna tid fanns betyg i ordning och uppförande. Att gå på handels innebar att jag fick en massa nya ämnen. Stenografi, maskinskrivning, bokföring, tyska, franska, engelska. Vi hade naturligtvis även historia, kristendom, svenska samt

teckning. Skolan var auktoritär på den här tiden. Det innebar total lydnad och inget ifrågasättande. När jag fick frågan skulle jag resa mig upp och svara. Kunde jag inte svaret kunde lärarens kommentar bli ”jaså du har inte läst på din läxa. Vi hade

4-6 läxor varje dag och många utav läxförhören var skriftliga. Dessutom hade vi stora ”skrivningar”, prov som var direkt avgörande för våra betyg.

Varje skoldag började med morgonbön i aulan och den var obligatorisk. Missade man denna resulterade detta i en anmärkning. Morgonbönen började med ”godmorgon elever och vi svarade godmorgon magistern”. Morgonbönen varade i 10 minuter, därefter hade vi 5 minuter på oss att ta oss till klassrummet. Stilen på

tiden var sådan, hela samhället var auktoritärt och skolan var en av dess utövare


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0